آشنایی با متودولوژی پرینس۲ (Prince2)

سلام دوستان و همراهان

این چند روز دوره بسیار خوب استقرار پروژه با استفاده از متدولوژی  پرینس 2 رو داشتم ، چند تا مطلب راجع به اون میزارم امیدوارم مفید واقع شه .

PRINCE2 هفت اصل زیربنایی معرفی می‌کند(اصول پرینس۲)؛ اصولی که محقق کردنشان برای موفقیت هر نوع پروژه‌ای لازم است و سهل‌انگاری در حتی یکی از آن‌ها می‌تواند منجر به شکست پروژه شود.

اصول زیربنایی PRINCE2 از این قرارند:

  •  توجه دایمی به توجیه‌پذیری پروژه
  •  درس گرفتن از گذشته
  •  تعریف دقیق و شفاف نقش‌ها و مسئولیت‌ها
  •  مدیریت مبتنی بر مرحله
  •  مدیریت مبتنی بر سطوح
  •  تمرکز بر محصول
  •  اختصاصی‌سازی سیستم برای شرایط پروژه

اصل ۱ از اصول پرینس۲: توجه دایمی به توجیه‌پذیری پروژه:

همیشه باید عواملی را که پروژه را برایمان توجیه‌پذیر می‌کنند به خوبی بشناسیم و مستند و به‌روزرسانی کنیم تا از یک سو مطمئن باشیم که تمام تصمیم‌گیری‌های کلان همسو با این توجیه‌پذیری هستند و از سوی دیگر هرگاه که پروژه توجیه‌پذیری خود را از دست داد بلافاصله آن را متوقف کنیم تا خسارت‌های کمتری ببینیم.

 اصل ۲ از اصول پرینس۲: درس گرفتن از گذشته:

آموزش prince2

همیشه در حال تجربه کردن هستیم و برای این تجربه‌ها نیز هزینه می‌کنیم؛ در نتیجه باید آنها را حفظ کنیم و به کار بگیریم تا بتوانیم هر روز موفق‌تر از روز قبل باشیم. تجربه‌های پروژه باید دایما و به تدریج در قالب درس‌های آموخته ثبت شوند و پرونده‌های پروژه نیز باید به شکلی قابل دسترسی بایگانی شوند.

 اصل ۳ از اصول پرینس۲: تعریف دقیق و شفاف نقش‌ها و مسئولیت‌ها:

 وجود افراد شایسته به تنهایی کافی نیست، مگر اینکه هرکدام از آنها به خوبی بدانند که چه انتظارهایی از آنها می‌رود و چه انتظارهایی می‌توانند از دیگران داشته باشند.

 اصل ۴ از اصول پرینس۲: مدیریت مبتنی بر مرحله:

آموزش prince2

به خاطر عدم قطعیت‌های حاکم بر پروژه‌ها نمی‌توان آن‌ها را از ابتدا به تفصیل برنامه‌ریزی کرد. به همین خاطر باید هر پروژه را به بازه‌هایی زمانی که مرحله مدیریتی نامیده می‌شوند تقسیم کنیم و برنامه‌ریزی‌ها و کنترل‌ها را بر آن اساس شکل دهیم.

 اصل ۵ از اصول پرینس۲: مدیریت مبتنی بر سطوح:

به ازای هر پروژه باید چهار سطح تصمیم‌گیری وجود داشته باشد که سه سطح آنها داخل پروژه و یک سطح خارج پروژه قرار می‌گیرد. باید سطح رواداری هر سطح نیز مشخص باشد و اگر مسئله‌ای پیش آمد که اهمیت آن کمتر از سطح رواداری آن سطح بود، حتما در همان سطح تصمیم‌گیری شود و سطوح بالاتر در آن تصمیم‌گیری دخالت نکنند. اگر اهمیت بیشتر از سطح رواداری بود باید به سطح بالاتر ارجاع داده شود.

 اصل ۶ از اصول پرینس۲: تمرکز بر محصول:

آموزش پرینس۲

هدف تولید محصول است، نه کار کردن. کار کردن فقط ابزاری است که برای تولید محصول استفاده میکنیم. به همین خاطر باید تمرکزمان بر محصول باشد و کارها را بر آن اساس شکل دهیم و اصلاح کنیم.

 اصل 7 از اصول پرینس۲: خیاط پروژه باشید !!!

شاید مهم ترین اصل این متودولوژی همین باشه ! خیاط پروژه خودتون باشید . یعنی به تناسب کارها و موارد مدیریتی و اجرایی ، پروژه رو پیش ببرید .