به گزارش "ورزش سه"، جام جهانی با فرمت سالهای اخیر، به اواخر دوران حیات خود رسیده و فیفا تصمیم به گسترش تعداد تیم های این تورنمنت به عدد 48 گرفت. با توجه به صحبت های قبلی اینفانتینو، این تصمیم خیلی هم باعث تعجب اهالی فوتبال نشد.

 

در ادامه و با استناد به دلایل منطقی، آمار و ارقام، دلایل اخذ مهم ترین تصمیم در مورد جام جهانی بعد از دوره 1998 را بررسی خواهیم کرد:

 

این تصمیم چگونه گرفته شد؟

 

فرمت فعلی جام جهانی، متشکل از 32 تیم در 8 گروه تیمی است که دو کشور از هر گروه به مرحله دوم صعود کرده و ادامه مسابقات به شکل حذفی پیگیری می شود. از جام جهانی 1998 فرانسه، این روند در حال پیگیری است و در جام های جهانی 2018 روسیه و 2022 قطر نیز شاهد برگزاری مسابقات با این شکل و شمایل خواهیم بود.

 

 

 

 

اما در جام جهانی 2026، تعداد تیم ها به 48 افزایش خواهد یافت که بدون شک جانی اینفانتینو، رئیس ایتالیایی فیفا که سال گذشته جایگزین سپ بلاتر شد، مهم ترین نقش را در اجرای این پروژه داشته است. اینفانتینو در ابتدا پیشنهاد برگزاری مسابقات با 40 تیم را داد که در نهایت رقابت های 48 تیمی به تصویب رسید.

 

سال گذشته، اینفانتینو در رابطه با این ایده گفت: "هدف فیفا، توسعه فوتبال در همه نقاط دنیاست و جام جهانی را می توان بهترین وسیله برای پیشبرد این هدف قلمداد کرد. جام جهانی را باید فراتر از رقابت فوتبال دید و آن را یک رویداد اجتماعی تلقی کنیم".

 

البته این رویداد اجتماعی، از لحاظ مالی نیز سود فراوانی برای فیفا خواهد داشت. بر اساس پیش بینی ها، درآمد فیفا از برگزاری جام جهانی 2018 روسیه مبلغی در حدود 5.2 بیلیون یورو تخمین زده شده است و به نظر می رسد با افزایش تعداد تیم ها به عدد 48، این رقم نزدیک به 1 بیلیون یورو افزایش خواهد یافت.

 

 

 

 

طرح فیفا، افزایش گروه های جام جهانی به 16 گروه 3 تیمی و بالا رفتن دو تیم از هر گروه به مرحله یک شانزدهم نهایی است.

 

اما در حال حاضر، 4 حالت پیش روی رای دهنگان در تصمیم گیری در رابطه با فرمت جدید مسابقات وجود دارد:

 

- 32 تیم سیدهای پایین تر، در ابتدا در دیدارهای حذفی به مصاف هم رفته و 16 تیم صعود به کرده به جمع 16 تیم برتر (بر اساس سیدبندی) بپیوندند.

 

- 40 تیم حاضر در مسابقات در قالب 10 گروه 4 تیمی به مصاف هم رفته و 10 تیم صدرنشین به اضافه 6 تیم دوم بر اساس بهترین عملکرد، مرحله یک هشتم نهایی را تشکیل بدهند.

 

- 40 کشور صعود کرده به جام جهانی در قالب 8 گروه 5 تیمی به مصاف هم رفته و از هر گروه دو تیم راهی مرحله یک هشتم نهایی شود.

 

- بازگشت به فرمت فعلی و برگزاری مسابقات با 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی.

 

چه اتفاقاتی باعث اخذ این تصمیم شد؟

 

37 عضو شورای فیفا در اتفاقی قابل پیش بینی، پیشنهاد جانی اینفانتینو را تایید کردند و همانگونه که رئیس جدید فیفا گفته بود، روسای کنفدراسیون های 6 قاره نیز نظری همسو با وی ارائه دادند.

 

اینفانتینو در ماه دسامبر در این خصوص گفت: "واضح است که تمام روسای قاره های مختلف علاقمند به افزایش تعداد تیم های جام جهانی هستند".

 

 

 

 

همچنین ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی من یونایتد با حمایت از این طرح، در این خصوص گفت: "به عنوان یک سرمربی، اگر این طرح به منزله کاهش تعطیلات و تمرینات پیش فصل باشد، قطعا با آن مخالفت خواهم کرد. اما نکته مهم اینجاست که منتقدان بدانند این افزایش تعداد تیم ها به معنای تعداد بیشتر بازی ها نیست و باشگاه ها و بازیکنان همچنان تحت حمایت و حفاظت کامل خواهند بود".

 

اگرچه با طرح جدید فیفا، تعداد بازی ها از 64 به 80 افزایش خواهد یافت، اما همچنان قهرمان مسابقات نهایتا باید 7 بازی انجام دهد و طول زمانی مسابقات نیز تغییری نخواهد داشت.

 

آیا کسی مخالفت این ایده است؟

 

قطعا این طرح مخالفانی را به همراه داشت است. انجمن باشگاه های اروپایی معتقد است همانند آنچه در یورو 2016 رخ داد، کیفیت مسابقات افت محسوسی خواهد داشت و کارل هاینس رومینیگه، رئیس باشگاه بایرن منیخ اذعان داشت فیفا تنها برای درآمد زایی بیشتر و به دست آوردن منابع مالی قدرتمند چنین تصمیمی گرفته است.

 

رئیس اتحادیه باشگاه های اروپایی در این خصوص گفت: "نباید سیاست و تجارت را در اولویت مسائل مربوط به فوتبال قرار داد".

 

 

 

 

همچنین این اتحادیه ساعاتی بعد از تصویب این طرح، تاکید کرد که با بررسی همه جانبه به این نتیجه رسیده است که این طرح از مقبولیت لازم برای تصویب برخوردار نیست؛ همچنین این اتحادیه، فوریت به تصویب رساندن این طرح، آن هم در حالیکه 9 سال تا شروع رقابت های جام جهانی 2026 باقی مانده است را مشکوک ارزیابی کرد.

 

رئیس این اتحادیه اضافه کرد: "ما معتقدیم که این تصمیم بر اساس دلایل سیاسی گرفته شده و فشارهای سیاسی مختلف در انجام سریع آن تاثیر زیادی داشته که این موضوع از نگاه ما تاسف برانگیز است".

 

همچنین نگرانی هایی در مورد افزایش احتمال تبانی در مسابقات وجود دارد. با توجه به قرار داشتن در یک گروه و عدم امکان همزمان بودن مسابقات، ممکن است دو تیم به راحتی با کسب یک تساوی به مرحله بعدی صعود کنند.

 

 

 

 

همچنین احتمال برگزاری ضربات پنالتی بعد از اتمام 90 دقیقه افزایش می یابد و به احتمال فراوان، اگر دو تیم قبل از شروع مسابقه آخر از صعود خود با کسب تساوی اطمینان داشته باشند، دیگر تلاشی برای پیروز شدن نخواهند کرد که این اتفاق به ضرر دیگر تیم حاضر در گروه مذکور خواهد بود.

 

چه اتفاقاتی در حال حاضر رخ خواهد داد؟

 

در ابتدا، باید به توجه فوتبالدوستان جهان به توضیحات احتمالی اینفانتینو و دلایل توسعه فوتبال در سراسر دنیا با اجرای این روش نظر داشته باشیم؛ سپس در انتظار بهبود روش ارائه شده خواهیم نشست.

 

 

 

 

گرچه هنوز به طور رسمی، تقسیم بندی تعداد تیم های افزایش یافته بین قاره های مختلف اعلام نشده است، اما به احتمال فراوان شاهد افزایش تعداد تیم های صعود کرده از قاره هایی مانند آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی خواهیم بود.

 

پس به احتمال فراوان، تصمیمات بزرگی برای برگزاری مسابقات جام جهانی گرفته خواهد شد. اما موضوع مشخص این است که جام جهانی 2026، چه از نظر ما با کیفیت پایین تر و چه با کیفیت بالاتری برگزار شود، شاهد 48 شرکت کننده در دور نهایی خواهد بود.

 

منبع: سایت گل

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم